elviraterese.blogg.se

Foglossning Från Helvetet

Publicerad 2016-04-05 14:15:00 i Graviditeten,

Hej på er!
 
Hoppas att allt är fint med er och att ni mår bättre än mig. Jag vaknade upp med "foglossning" i ljumskarna som inte kan komma från något annat än helvetet. Eller det började egentligen lite smått igår, men under natten har det blivit värre och idag kan jag knappt böja mig fram eller ens gå. För er som inte har koll på vad foglossning (eller egentligen är det nog inte rätt term då jag har hört att barnmorskor och läkare idag inte vill kalla det för foglossning, men hur som helst) är för något, så är det ett väldigt vanligt fenomen när man är gravid, vissa kvinnor får det tidigare i graviditeten men det vanligaste är att man får det ju närmre förlossning man kommer. Jag har haft det i dom större tillväxtfaserna, men aldrig så här pass påtagligt. Det som händer är att broskbensfogarna i bäckenet mjukas upp på grund av ötrogenet och ett hormon som heter relaxin och detta kan alltså göra att man får ont över blygdben, ut i ljumskarna och bäckenet men även i ländryggen. Det är inget farligt, men det gör sjukt ont och man känner sig ännu mer som en stor valross... haha :( När jag går känns det som att försöka gå snabbt genom djupt vatten.
 
Igår var vi hos barnmorskan igen och allting såg och lät jätte fint ut! Även om jag ligger lite under medelkurvan så följer jag min egen kurva perfekt, vilket är det viktiga. Hennes hjärta var bra, mitt blodtryck och mitt blodsocker såg också bra ut. Det är så skönt att få det bekräftat! Hon sitter dock, inom några veckor behöver hon har lagt sig med huvudet neråt för att vi ska slippa åka in och vända henne. Åh vad jag längtar efter min lilla loppa! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elvira, 21-årig superwoman uppväxt och lever mitt liv i Stockholm efter en tid i Portugal. Som blivande mamma skriver jag om vardag, tankar, åsikter och min kärlek till olika ting.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela