elviraterese.blogg.se

2016

Publicerad 2016-01-15 14:03:25 i Livet,

Hej!
 
2016, ett helt nytt år har kommit till oss. Vad har ni för förväntningar och förhoppningar? Jag har det största året hittills i mitt liv framför mig, året då jag blir mamma för första gången. Det är en ganska häftig känsla, att jag ska få träffa min dotter. Dotter. Det är så häftigt! Så att jag hoppas att 2016 för mig sig mycket ljus och glädje till mitt och min pojkväns liv. Kanske lite fler medvindar än motgångar och mycket kärlek.
 
Nu när vi startar på ny kula så tänkte jag att det kunde vara roligt att ni får lära känna mig lite bättre också. Så jag hittade en lista (älska listor) med lite olika frågor som jag tänkte svara på!
 
Hur gammal är du?
- Jag är 21 år gammal, född i oktober 1994.
 
Hur gammal känner du dig?
- Ja jag känner mig väl som 21 kan jag tänka mig. Jag har blivit lite åldersblind dom senaste två åren, som att jag inte riktigt vet om jag är 20, 21 eller 22. Lite konstigt och jag har ingen aning om vad det beror på, kanske inte bryr mig så mycket? Haha. Men jag känner mig väl som 21..ish.
 
Vad har du gjort idag?
- Jag har inte hunnit med så mycket ännu. Mest ätit en sen frukost/lunch och surfat runt lite. Jag har dock planer på att ta mig ut i det fantastiska, iskalla vädret på en liten promenad samt att januaristäda ordentligt, bort med minsta lilla jul och in med tulpaner och vårdofter!
 
Sommar, höst, vinter eller vår, vad föredrar du?
- Nu är ju jag en sådan här person som älskar alla våra årstider som vi har turen att ha i vårt vackra land tack vare deras olika egenskaper, så länge det blir ordentligt utav varje årstid! Vintern älskar jag när den är kall och vit, mycket snö vill jag ha! Sedan älskar jag övergången med vår, då är jag alltid lycklig. Det gamla töar bort, det blir ljusare ute, fåglarna kvittrar, solen värmer mer och mer, allting börjar slå ut och det finns en sån härlig känsla av hopp i luften. Sommar tycker jag om med sol, bad, värmen (som är lite 50/50 om den kommer eller ej), åskoväder och långa ljusa nätter. Hösten tycker jag om mycket för att det är så vackert där i september/oktober när alla löven får olika färger, solen skiner, det blir lite mörkare men då håller man sig inomhus med en man tycker om, en filt och massa tända ljus medan det blåser utanför. Det jag har som svårast för det är kalla och gråa november/början på december när det bara är grått, kallt, regn och slask.
 
Är du besatt av någonting?
- Oj, haha ja just nu är det olika saker varje dag tack vare alla dessa sjuka cravings. Men annars skulle jag väl kunna säga att jag är besatt av att min älskade närmsta mår bra och har det bra. Jag är besatt av kärleken från Olof kanske...haha. Och min lilla bebis. Nåt sånt!
Och mineralvatten i olika smaker!
 
Nämn tre saker som man kanske inte vet om dig?
- Det finns så mycket, men tänk att varje gång jag får denna frågan så blir paralyserad, sitter som en tom fågelholk och försöker komma på någonting.. Men ja, jag är 168cm lång, jag har bott i Lissabon i ett år och två månader, flyttade hem i november 2015 och jag kan inte förmå mig att ta ens en liten klunk fanta exotic, blä.
 
Hur vill du tillbringa din pension?
- Med en gammal Olof förstås. Antingen på vårt landställe som vi även gjort vinterbonat ute på landet eller i Skärgården där vi kan sitta och minnas vårt fantastiska liv tillsammans och ha alla våra barn och barnbarn över hos oss på besök och olika högtider, eller så kanske man ska ha en villa eller en lägenhet nere på Algarvekusten i Portugal och bara leva livet i värmen! Eftersom att vi började vår saga tillsammans i Portugal så skulle det vara lite fint att kanske avsluta den där med.
 
Var i världen skulle du vilja befinna dig nu?
- Tillsammans med min kärlek i vårt egna hem, eller bara där jag befinner mig nu men att han var här med mig. Eller varför inte på en solstol på Mauritius.. det funkar ju det med.
 
Har du någon gång brutit ett ben?
- Nope, jag tror att jag är alldeles för försiktig och överbeskyddande (till och med över mig själv..haha) för att att det skulle ha hänt. Nämen är väldigt glad att jag har fått slippa det, är ganska äcklad och har fobier för skador, så får lite svindel endast av att tänka på att ett ben skulle vara av!
 
Vad är du på för humör just nu?
- Jag vaknade faktiskt upp glad och med energi idag vilket är väldigt skönt!
 
Vilket är ditt favoritgodis?
- Choklad och saltlakrits i största allmänhet. "Tyvärr" har jag under det senaste året bara blivit sjuk när jag har ätit lösgodis, förr älskade jag det!
 
Vilken är din favoritbutik?
- Oj, den här är svår. Sedan jag flyttade hem till Sverige har jag mest handlat på H&M faktiskt, tycker att dom är ett fantastiskt budgetalternativ. Men annars är mina favoritbutiker Pull&Bear, Bershka och Stradivarius(har dock inte sett den här i Sverige ännu tyvärr). Andra butiker jag tycker mycket om är Zara och Jackie, men handlar inte där så ofta.
 
Har du blivit sydd någon gång?
- Ja en gång på ena knogen efter att jag och min lillebror hade vattenkrig med hjälp av att fylla glasburkar med vatten och tömma på varandra när vi var små, varpå en av hans burkar som gått sönder gled ur hans händer och skar upp min knoge. Tror att det är härifrån mitt äckel av skador kommer, haha usch och blä!
 
Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
- Det här är faktiskt en oerhört intressant fråga som jag inte ens har ägnat en tanke till någon gång. Hur gammal var jag för tio år sedan.. Jag var bara 11 år! Hmm.. Ja jag gick ju i grundskolan fortfarande, jag levde nog ett väldigt "normalt" liv för en elvaåring, men jag var nog olyckligare än vad jag kanske förstod då, det är något jag har kommit underfund med i efterhand. Jag hade det inte så lätt med kompisar, jag var överviktig och hade stora krav på mig själv och bodde varannan vecka hos mamma och pappa vilket stressade mig mycket. Men i det stora hela så lunkade ju livet på, jag tävlade mycket inom simning och skulle så småningom börja i Engelska Skolan vilket jag tyckte var häftigt. En sak som är säker är att jag inte hade en susning om att jag skulle flytta utomlands, träffa mitt livs kärlek, sitta gravid och skriva på en blogg tio år senare. 
 
Vem gjorde senast någon extra speciellt för dig?
- Min fantastiska pojkvän som överöser mig med kärlek av alla dess slag. Han gör små saker som att skriva fina meddelanden (klyschigt kanske, men när man är ifrån varandra så är det sånt som betyder enormt mycket) och när han var här några dagar över nyår så hade han köpt en jätte fin present och bjöd ut mig på en underbar brunch.
Sedan vill jag också nämna min underbara mamma, hon gör saker för mig hela tiden. Som här om dagen, förutom att hon finns där för mig i vått och torrt, så klär hon på sig, ger sig ut i minusgrader, kyla och snöblåst och följer med till matbutiken sent på kvällen bara för att köpa blåbärssylt och grädd till mina cravade våfflor, utan att jag ens ber henne följa med (ni som är/har varit gravida, vi förstår värdet i denna handling).
 
Är du blyg?
- Nej, det skulle jag inte säga. Jag är aldrig blyg att prata med någon ny eller för att säga vad jag tycker, oavsett om jag är bland människor jag känner eller inte. Där emot så kan jag vara lite blyg inför att göra och ta tag i  nya uppgifter som jag aldrig har gjort förut och inte riktigt känner mig hemma på. Men det släpper så fort jag testat en gång.
 
Vad heter du i andranamn?
- Freja (efter kärleksgudinnan i fornnordiska mytologin) och Terese (efter mamma). Elvira Freja Terese.
 
Vill du gifta dig?
- Ja det vill jag göra. Jag vill ha ett kyrkobröllop. Jag själv anser mig inte vara religiös, men jag är lite av en hycklare och vill gärna att mina barn ska döpas i kyrkan, jag vill gifta mig i kyrkan och jag vill begravas i kyran, för att jag tycker att det är så vackert.
 
Har du eller har du haft något smeknamn?
- Jag har aldrig haft ett smeknamn som alla har kallat mig för. Men fått lite olika genom tiderna av olika släktingar och vänner. När jag var liten kallade min moster mig för "Älvan", mamma har väl sagt typ "Elvirisen", senare i skolan blev jag kallad för "Elvis" och "Stolken" i perioder. Och Olof säger "Elli" ibland. Men jag har aldrig velat bli kallad för något speciellt eller så, jag tycker om Elvira.
 
Nu har ni fått lära känna mig lite mer! Nu blir det på med vintermunderingen och ut på en liten promenad så kan man känna sig lite nöjd sen.
 
Ha en bra dag!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elvira, 21-årig superwoman uppväxt och lever mitt liv i Stockholm efter en tid i Portugal. Som blivande mamma skriver jag om vardag, tankar, åsikter och min kärlek till olika ting.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela